Juu välillä kun on jo kyselty, että olenko mää vielä hengissä niin todettakoon, että vielä. Köyden kävin kyllä ostamassa edellisen kirjoituksen jälkeen mutta vaseliini on edelleenkin hankkimatta. Kyseisen köyden sidoin jo pihkoivujen väliin (ja nostin matot kuivamaan)

Meinasin saada jo kotonakin kilarin kun töiden jälkeen aloin hitsailemaan autoa katsastuskuntoon ja muutaman tunnin paskassa makaamisen jälkeen tulin sisälle, (jälkikasvu oli myös mukanani ulkona koko remontin ajan) niin eiköhän emäntä kysy nettipelin äärestä äreällä äänellä "-eiks meillä saa tänään mitään ruokaa?". -VOI VITTU siellä sitä on jääkaapissa sen kun syöt. "-Onks sun pakko käyttää kaikki aika vanhojen autonromujen laittamiseen?" -No pakko ne kait on katsastaa jos niillä meinaa ajaa.  -Niin mutta eiks vois hommata semmosta autoo ettei sitä tarttis kokoajan korjata?" -Juu vois varmaan jos olis rahaa millä maksaa edes asuntolaina kunnialla ja sitä paitsi ei se mun mielestäni nyt niin kamalasti aikaa vie jos teen kahdelle autolle yhteensä keskimäärin 4 -5 kertaa vuodessa huoltoa ja korjauksia, mä mikään vitun autotuunari kuitenkaan sentään ole. -"Niin mutta tuntuu että siihen menee kaikki aika, ja meillä pitäis siivotakin kun äiti tulee viikonloppuna, ja toi eteisen valokin on vielä rikki, mä sanoin siitä jo edellispäivänä" -No vittu sitten siivoot ja vaihdat sen helvetin lampun, mun on pakko saada toi auto laitettua ylihuomiseks. Laitoin pikku keskustelun ohessa makaroonivettä kattilaan ja jauhelihaa pannulle kun koneen vierestä kuuluu entistä loukkaantuneemmalla äänellä "Pitääks sun olla aina tommonen"  Välillä musta tuntuu että mä olen ollut ihan liian kiltti mies... Mutta onneksi edellinen keskustelu on kuitenkin vain yksittäistapaus (muiden yksittäistapausten joukossa)

Tuossa kun edellä juttu sivusi vanhemmilla autoilla ajamista, on alkanut sekin vouhotus vituttamaan, että tee vittu ympäristöteko ja osta uusi auto joka kuluttaa puolilitraa vähemmän sadalla kilometrillä niin maailma pelastuu. joku tuossa hommassa mättää pahemman kerran ja paljonkohan ko. asian puolesta puhujat saavat autokauppojen keskusliitolta (kai niilläkin sellainen on) puoluetukea yms. lahjuksia? Ei oikein mene jakeluun millä tavalla se auton vaihtaminen säästää sitä ympäristöä... Ai niin se helvetin puolilitraa 95 oktaanista sadalla ja voi taas ajella kiillotettu sädekehä kaulassa kun on tehnyt ekoteon ja kierrättänyt. Vaihtoehtona on tietenkin se, että hitsaa sen helman, tarkistaa polttimot, täyttää pissapojan ja vaihtaa öljyt sekä mahdollisesti jonkun kuluvan osan esimerkiksi iskarit tai jarrupalat ehkä vähän käytetyt renkaan romarilta ja ajaa taas vuoden aikana sen 20 000 kilometriä. Äkkiseltään laskien siinä meni se 100 litraa bensaa hukkaan ja kasvihuoneilmiö kiihtyi, mutta mitä sillä ihan aikuisten oikeasti saa.

Periaatteessa prosessin pitäisi mennä seuraavasti vanha kottero viedään purkaamolle jossa siitä otetaan nesteet kuten jäteöljy, loppu bensa, jarru ja kytkinnesteet yms. talteen ja koska ihannekuplassamme kaikki kunnon kansalaiset vaihtavat sen 14 vuotta vanhan autonsa ei purkuosilla ole enää kysyntää joten kaikki autot eri metallien ja muiden kuivien aineiden erottelun jälkeen paaliin ja sulatukseen. (syntynyttä jäteöljyä ei nyt voi laskea sillä yhtä lailla uusiin kuin vanhoihinkin autoihin öljyt pitää vaihtaa mutta ehkä niillä renkailla olisi voinut ajaa vielä vuoden tai pari) No niin  autojen teräs sulatetaan ja saadaan uusioterästä josta voidaan sitten tehdä vaikkapa se uusi auto, hienoa kierrätys toimii ja koko vitun maailma pelastuu. Aivan ja ne renkaatkin kierrätetään, ne nimittäin murskataan ja viedään kaatopaikalle täyteaineeksi. No mikä sitten mättää? No ensinnäkin se autoista saatava romuteräs sanotaan nyt pyöreästi tonni/auto pitää viedä sulattoon (hiukan luultavasti yläkanttiin mutta pyöreillä luvuilla kuitenkin helppo tehdä johtopäätöksiä mutta sillä ei ole suurta merkitystä sillä teräksestähän tehdään uusi auto). Ihanne tapauksessa sulatto olisi tietysti kotimaassa siinä autotehtaan naapurissa jolloin kuljetukseen ei tuhraanntuisi ylimääräistä polttoainetta. Mutta sanotaan nyt että edes sulatus tapahtuisi kotimaassa jolloin saadaan vähän kevyempiä kuljetuksia vaikkapa  japanin suuntaan josta suuri osa suomeen tuotavista autoista taitaa tulla.  Mutta niin milläköhän se teräs sulatetaan ja paljonko siihen meni sitä energiaa? Suomessa sulatus tehdään kohtalaisen energiatehokkaasti ja terästonnin (eli sen auton) sulattamiseenkuluu energiaa 5,61 MWh/ tonni (valmista terästä) kyseessä vuoden 2005 keskimääräinen ominaisenergiankulutus Lokomo steel. Kulunut energia sisältää sekä sähköä, että nestekaasua. Bensiinilitra tuottaa energiaa  noin 9KWh/l joten bensiiniä kuluisi kyseisen energiamäärän tuottamiseen noin 623l. Ja ilman parempaa tietoa uskaltaisin väittää, että suomessa energiatehokkuus teräksen sulattamisessa on huomattavasti paremmalla mallilla kuin kaukoidässä. Ai niin yllätys yllätys sieltä valimosta ei tulekkaan ulos valmista autoa vaan terästä jota voidaan muokata autoteollisuuden raakaaineeksi soveltuvaan muotoon. ja pitihän se teräs vielä lastata laivaan (jonka käyttövoimana taitaa olla fossiiliset polttoaineet)  ja kuljettaa sinne Jaappaniin autotehtaalle jossa käytetään taas lisää energiaa jotta teräs muuttuu uudeksi ekologiseksi autoksi. Uuteen autoon tietysti laitetaan uudet nesteet, uudet renkaat, uusi verhoilu ja ajotietokoneeseen vittu uusinta teknologiaa.  valmis auto rahdataan taas suomeen jotta seuraava voi tehdä sen vitun ekoteon. Näin niinkuin pelkistettynä. Todellisuudessa esimerkiksi valimo ei toimi 100% hyötysuhteella vaan osa teräksestä katoaa matkanvarrella. Valimo ei tule toimeen pelkällä energialla ja kierrätetyllä teräksellä, vaan lisäksi tarvitaan seos ja apuaineiksi erilaisia kemikaaleja, hiekkaa, vettä, happea ja erinäisiä tulen kestäviä materiaaleja. Ja uloskaan ei yllätys yllätys, tule pekkää terästä vaan kaiken laista muutakin paskaa. JOTEN OSTAMPA HETIMITEN UUDEN AUTON NIIN KOKO VITUN MAAILMA PELASTUU. äkkiä arvioiden tuo helvetin puolenlitran polttoainesäästöön verrattuna uuden auton valmistaminen  kuormittaa ympäristöä melkein 10 vuoden autoilun edestä joten itse ajattelin ihan hyvällä omallatunnolla ajaa vielä ensivuodenkin vanhalla autolla.

Toinen väite joka ei mahdu päähän on se, kun luonnonsuojeluliiton edustaja taannoin väitti radiossa, että on vastuutonta korvata kivihiilenpolttoa lämpövoimalassa jätteen poltolla ja erikseen vielä painotettiin, että kyseessä olisi energiajäte jota ei nykyään muuten voida järkevästi kierrättää. Mutta ei, jäte kaatopaikalle ja kivihiiltä voimalaan, jos sitä jätettä voi hyödyntää se voi vaikka lisätä jätteen tuotantoa... VOI VITTU MIKÄ IDIOOTTI. Ai niin Ämmänsuolla poltettiin kaatopaikalla syntyvää metaania soihduissa, ennen kuin saatiin ympäristöluvat kuntoon ja aloitettiin biokaasuvoimalan rakentaminen...

Olisiko asialla jokin vitun KATEUDESTA VIHREÄ taho?

-Ukko-